Ratusz poznański cd… trochę szczegółów
Attyka od strony wschodniej to trochę jak mur obronny, z trzema wieżami , symbolizuje niezależność miasta, występuje w herbie Poznania , attyka występuje także w herbach wielu miast.
Fasada ratusza skierowana jest na wschód, ku Warcie. Piękna trój kondygnacyjna, bogato zdobiona loggia, ze względów ideowych jaki estetycznych ważną rolę odgrywają przedstawienia malarskie. W attyce widać władców z dynastii jagiellońskiej ( zgodnie z przekazem z XVI wieku): Jadwiga, Władysław Jagiełło. Władysław Warneńczyk, Kazimierz Jagiellończyk, Jan Olbracht, Aleksander, Zygmunt Stary i Zygmunt August a pod wieżyczką środkową umieszczono kartusz z królewskimi inicjałami SAR (Stanislaus Augustus Rex)
Tematyka pierwotna malowideł pól bocznych parteru I i II piętra nie jest znana, w XVII zapełniono je malowidłami o tematyce religijnej, w czasach stanisławowskich zastąpiono kolejnymi wizerunkami królów i książąt polskich z dynastii Piastów, silnie związanych z Poznaniem : Mieszko I, Bolesław Chrobry, Przemysł I, Przemysł II; Władysław Łokietek i Kazimierz Wielki,
bliżej Bolesław Chrobry …
Zasady na jakich powinna się opierać „republika miejska” pokazano w postaci płaskorzeźb w narożach arkad parteru
cierpliwość (paciencia) z owcą oraz roztropność (prudencia) z lustrem
miłość (charitas) z dwojgiem dzieci oraz sprawiedliwość (iusticia) z wagą i mieczem
wiara (fides) z kielichem i mieczem oraz nadzieja (spes) z kadzielnicą i słońcem
męstwo (fortitudo) ze złamaną kolumną oraz umiarkowanie (temperancia) przelewająca wodę z dzbana do misy
Ostatnią parę stanowią dwie sławne kobiety starożytności
Lukrecja (Lucrecia) ze sztyletem wymierzonym we własną pierś oraz Kleopatra (Cleapairi) z wężami oplatającymi ramiona.
Bliżej -Lukrecja (Lucrecia) ze sztyletem wymierzonym we własną pierś oraz Kleopatra (Cleapairi) z wężami oplatającymi ramiona.
miłość (charitas) z dwojgiem dzieci oraz sprawiedliwość (iusticia) z wagą i mieczem
Ich dopełnieniem są wyobrażone na I piętrze uskrzydlone geniusze, uznawane za alegorie zwycięstwa moralnego… geniusze z wieńcami laurowymi podkreślają środkową arkadę loggii pierwszego piętra, miejsce gdzie pojawiali się burmistrzowie, woźni czy ogłaszający wyroki wójt, z tyłu dwa ozdobne portale wejścia do Wielkiej Sieni, herby państwa, miasta i gmerki burmistrza i rajców
Między parterem a pierwszym piętrem fryz z łacińskim tekstem, z przestroga dla sędziów, a nad pierwszym piętrem -pas medalionów z wielkimi postaciami starożytności.
En face prawie wszystko , bo koziołki, wieża główna była, zegar słoneczny, rzygacze, kotwa były wcześniej, zobaczmy teraz jeszcze na podporze od południowej strony, postać o trzech twarzach, jedni mówią, że to twarze Lecha, Czecha i Rusa inni, że to Światowid-Trygław, a w rzeczywistości to niegdyś symbol roztropności a laska burmistrza podobnie wyglądała.
Pozostałe elewacje ratusza są mniej strojne, tylko baniowanie i kolorowe fryzy wokół całego budynku…. no i inskrypcje łacińskie, które opracował wybitny historyk, profesor Jacek Wiesiołowski, starając się uwzględnić myśli poznaniaków okresu odrodzenia .
To inskrypcje z zachodniej ściany (pod0bne na każdej ścianie), która w tłumaczeniu :„Pokój najlepszą z rzeczy; Kochający pokój kochają Boga, który jest twórcą pokoju; Słodka wojna niedoświadczonym; Kto pragnie pokoju, niech się gotuje do wojny; Szczęśliwe miasto, które w czasie pokoju przygotowuje się do wojny; fragment Psalmu 127 :”Jeżeli Pan miasta nie ustrzeże, strażnik czuwa daremnie”…….
Koniecznie należy zobaczyć na północnej ścianie ratusza pieczątkę J. B. di Quadro, budowniczego ratusza poznańskiego… .
HOC OPUS ARTIFICIS JOANNIS BAPTISTAE ITALI
( „To dzieło Jana Baptysty Włocha”) – pieczątka J. B. di Quadro .
Zapraszam do wnętrz ratusza ….